Wednesday, May 5, 2010

Cultural Village for Penang (Part One)

Yesterday when I was having some light discussion with Koay Teng Hai, ADUN for Pulau Tikus and AT Ong, Councillor of MPPP which we touched on potential efforts that can promote tourism in Penang. Korean's Cheonggyecheon's Bridge, Sarawak's Cultural Village, Malacca town and pasar malam caught our interest.

Co-incidently, one of the hotel in Batu Ferringhi was also bringing a discussion to their management meeting for establishing a cultural show on permanent basis. The "Cultural Village" in Batu Feringghi which was closed down some time back was criticised by the CEO.

I have also discussed with YB Teh Yee Cheu, ADUN for Tanjung Bungah for promoting Malaysian's wedding ceremony as one of the tourist attraction. I have recently attended one Malay and one Indian's weddings, found they have the potential to make the real wedding ceremonies as tourist "must visit" place. This have a good potential to get win-win results - for tourist, State Government, cultural performance group and even to the married couple.

Tuesday, May 4, 2010

Sebahagian Ucapan di D.U.N. oleh YB Koay Teng Hai 2010

Penjagaan dan Penyelenggaraan Pokok

Saya memberi sokongan penuh kepada usaha Kerajaan Negeri yang bercita-cita untuk menanam 300,000 pokok di seluruh negeri setahun. Pulau Pinang yang dikenali sebagai "Pearl of the Orient" harus mengekalkan ciri-ciri dan keindahan pulau dari segi kehijauan di mana pokok-pokok boleh dilihat tumbuh dengan subur dan dijaga di dalam bandar George Town.

Walau bagaimanapun, pada masa usaha menanam pokok diteruskan di seluruh negeri, saya memohon Pihak Berkuasa Tempatan, Jabatan Perhutanan Negeri dan jabatan-jabatan yang berkenaan mengambil tindakan yang proaktif dalam penjagaan pokok.

Dalam beberapa bulan ini, kita telah melihat beberapa kes di mana pokok-pokok tumbang dan menimpa mangsa ataupun kena pada rumah beberapa bulan ini. Telah ada yang telah terkorban dan yang cedera parah dan kerosakan harta benda. Pokok-pokok bukan tumbang kerana ditiup angin kencang, tetapi kira cuaca ketika itu agak baik.

Oleh yang demikian, saya memohon supaya jabatan-jabatan yang bertanggungjawab harus mengadakan siasatan terperinci. Kita perlu mengetahui punca tragedi hingga ke punca akar, iaitu "rootcause". Dengan mengetahui punca akarnya, tindakan pencegahan harus dirancang dan diambil.

Yang Berhormat Dato' Speaker,

Kita perlu buang sikap dengan menganggap tragedi yang berlaku tersebut adalah kejadian yang tidak dapat diduga. Oleh itu, saya menyarankan supaya ketika lebih banyak pokok ditanam, kita harus mewujudkan pemantauan, penjagaan atau penyelenggaraan ke atas pokok-pokok dengan kaedah lebih bersistem. Jabatan-jabatan berkenaan harus memperbaiki penyeliaan dalam tugas tersebut malahan menambahkan kakitangan jika tenaga pekerja untuk tugas tersebut tidak cukup.

Perumahan
Satu daripada masalah perumahan dalam negeri ini ialah tawaran sewa rumah PPR untuk golongan miskin. Seringkali kita mendapati golongan miskin yang tidak dapat ditawarkan rumah PPR untuk disewa kerana tidak dapat memenuhi syarat-syarat lain. Syarat-syarat yang lazimnya menghalang mereka ialah seperti jumlah ahli keluarga dan juga status pemilikan rumah.

Untuk menyewa rumah PPR, seringkali permohonan seseorang ditolak kerana ahli keluarga tidak mencukupi 5 orang. Saya memohon syarat ini dilonggarkan kerana mereka yang miskin bukan tidak mahu mencapai matlamat 5 orang. Sudah terdesak untuk tempat tinggal, bagaimana nak beranak hingga 3 orang. Ada yang telah ditimpa kemalangan dan kehilangan ahli keluarga tersayang, ditanya pula dengan soalan sedemikian dan ditolak permohonan kerana syarat tersebut.

Adakah jumlah ahli keluarga satu indicator yang tepat untuk menunjukkan kemampuan sesebuah keluarga? Adakah ia boleh diganti dengan indicator yang lebih tepat seperti pendapatan isirumah per kapita?

Saya juga mencadangkan supaya syarat pemilikan rumah juga dikaji semula. Adanya kes-kes yang pernah memiliki rumah tetapi ada keluarga yang kehilangan sumber pendapatan. Rumah terpaksa dijual malahan dilelong. Mereka ini ditolak terus daripada senarai kelayakan untuk menyewa rumah PPR mahupun membeli rumah kos rendah. Perkara ini perlu mendapat perhatian Bahagian Perumahan dan diteliti serius.

Pengangkutan Awam
Bukan isu baru masalah letak kereta di kawasan perumahan terutama bangunan bertingkat. Masalah petak letak kereta yang terlalu terhad, mahal, menyebabkan kesesakan jalanraya malahan saman polis sering menghantui penghuni ataupun kita yang menjadi ahli-ahli Dewan ini.

Kita telah pun memasuki era "Hijau" yang tidak pernah dialami dahulunya. Dengan adanya Kerajaan Pakatan Rakyat yang mengutamakan alam sekitar dan generasi akan datang, dasar-dasar "No Plastic Bags Day" dan "No Polystyrene" telah diadakan. Warga Pulau Pinang akan menjadi Warga Hijau yang pertama di negara ini di bawah Pakatan Rakyat.

Oleh yang demikian, saya juga menyarankan supaya Dasar Pengangkutan Awam perlu juga diadakan untuk Negeri Pulau Pinang. Mungkin kita belum bersedia sepenuhnya untuk melaksanakan sistem monorel di dalam negeri ini. Namun begitu, kita harus membiasakan rakyat Pulau Pinang dengan menggunakan bas awam. Kita mahu Warga Pulau Pinang membebaskan diri daripada bergantung kepada kereta persendirian ke mana-mana. Dengan itu barulah kita dapat membebaskan rakyat di negeri ini daripada masalah tempat letak kereta dan kesesakan jalanraya.

Untuk mencapai matlamat ini, negeri kita perlu menghubungkan kawasan kediaman dengan kawasan lain, terutama sekalinya tempat pekerjaan seperti kawasan perindustrian dan kawasan perbankan dan perkhidmatan lain dengan perkhidmatan bas yang baik. Sehingga hari ini, kawasan-kawasan ini masih tidak dihubungi dengan sistem pengangkutan awam yang memudahkan rakyat. Oleh sebab itu, saya mencadangkan supaya Kerajaan Negeri ini mempertingkatkan usaha Hijau dengan memasukkan pengangkutan awam ini.

Monday, May 3, 2010

Apa Rasional Bahagian Perumahan SUK Negeri Pulau Pinang meletakkan syarat mematikan Setem Hasil RM10 di Surat Akuan?

Nota Akhir : Keputusan untuk melekat Setem Hasil ditarik balik kira-kira dilaksanakan selepas 2 bulan :) (Kemaskini pada 24.04.2012) Bahagian Perumahan Setiausaha Kerajaan Negeri Pulau Pinang baru-baru ini mewajibkan semua Surat Akuan (Sumpah) yang dikepilkan sebagai dokumen sokongan untuk permohonan membeli/menyewa rumah perlu dimatikan/dimeterai (sealed) dengan Setem Hasil RM10.

Saya amat tidak faham dengan rasional meletakkan syarat tersebut.
Tidakkah Akta Akuan Berkanun 1960 (pindaan 1969) dan Seksyen 199 dan 200 Kanun Keseksaan adalah cukup untuk mengambil tindakan terhadap akuan yang dibuat secara palsu?
(sumber : http://opendebate.wordpress.com/2008/07/13/akuan-bersumpahsuatu-penerangan/).

Contoh kes :
Bekas Pengarah Penguatkuasa Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ), Kapten (B) Abdul Kudus Ahmad hari ini (Jan 31, 2005) diperintahkan supaya membela diri atas tuduhan membuat kenyataan palsu dalam surat akuan bersumpah pada tahun 2001.

Abdul Kudus didakwa membuat kenyataan palsu dalam surat akuan bersumpah di pejabat Yang Dipertua MPAJ pada 26 Sept 2001 yang berbunyi:
"Pada tarikh sekarang ini, saya bebas daripada kesusahan kerana hutang
dan tiada apa-apa jua tanggungan atas apa-apa Surat Gadai Janji Hutang
sama ada sebagai peminjam atau penjamin."

Tuduhan itu mengikut Seksyen 199 Kanun Keseksaan dan boleh dihukum mengikut Seksyen 193 kanun yang sama, yang membawa hukuman penjara maksimum tiga tahun dan denda.


AKUAN BERSUMPAH:SUATU PENERANGAN
http://opendebate.wordpress.com/2008/07/13/akuan-bersumpahsuatu-penerangan/).
Posted on July 13, 2008 by ash037
Akuan bersumpah atau Akuan berkanun merupakan pengakuan bersumpah yang kandungan faktanya diketahui benar oleh orang yang mengikrarkan dan dibuat mengikut Akta Akuan Berkanun 1960 ( Pindaan 1969)
Seseorang yang mengikrarkan Akuan Bersumpah mesti bertanggungjawab sepenuhnya atas kandungan dokumen berkenaan.
Mana-mana Hakim Mahkamah Sesyen, Majistret, Pesuruhjaya Sumpah, atau tertakluk kepada Seksyen 4 akta Notari Awam 1959 ( Akta 115) adalah sah untuk mengambil dan menerimaAkuan Bersumpah daripada seseorang yang membuat akuan itu dengan sukarela dalam Bahasa Melayu atau Bahasa Inggeris mengikut borang akuan.
Seseorang yang membuat apa-apa Akuan Bersumpah menurut peruntukan Akta Akuan Berkanun 1960, hendaklah membayar kepada pihak yang mengambil akuan itu sejumlah fee sebagaimanayang ditetapkan dari semasa ke semasa oleh menteri melalui pemberitahuan dalam Warta.
Sekiranya akuan bersumpah yang dibuat didapati palsu setelah siasatan dijalankan, maka orang yang membuat Akuan Bersumpah itu boleh dihukum di bawah Seksyen 199 dan 200 kanun Keseksaaan.
Hukuman yang diperuntukkan di bawah seksyen tersebut adalah penjara maksimum 7 tahun dan denda.
Sekiranya Akuan Bersumpah digunakan untuk tujuan lain (selain daripada keterangan di mahkamah) orang yang membuat Akuan bersumpah itu boleh dipenjara tiga tahun dan denda.

Followers